Sunday, May 22, 2011

Belajar Bahasa Kemboja

cemoh len Sumaiyyah = nama saya Sumaiyyah *tukar la jadi nama anda
len cong si bbai mon = saya nak makan nasi ayam
len oddeng = saya tak tahu
ngaing tte seeikey nuh = awak buat apa tu
Apa khabar? = Sok sek bhai?
Nama saya hidayah = Che'moh khnyom Hidayah
Jemput makan = Nyambai
Saya dari Malaysia = Khnyom nal Malay
Saya nak makan = Khnyom chong nyam
Saya nak minum = Khnyom chong phak tak
Saya nak masak = Khnyom chong selor
Cantiknya! = Sa'at!
Saya suka awak = Khnyom chong chad
Seronok di sini = Sbai nah
Saya nak pergi dulu = Khnyom chong tawpetiah
Terima kasih = Okhunchran




-------------------------------------


Apa khabar? = Sok sek bhai?
Nama saya hidayah = Che'moh khnyom Hidayah
Jemput makan = Nyambai
Saya dari Malaysia = Khnyom nal Malay
Saya nak makan = Khnyom chong nyam
Saya nak minum = Khnyom chong phak tak
Saya nak masak = Khnyom chong selor
Cantiknya! = Sa'at!
Saya suka awak = Khnyom chong chad
Seronok di sini = Sbai nah
Saya nak pergi dulu = Khnyom chong tawpetiah
Terima kasih = Okhunchran


---------------------------------------------



Kata Ganti Diri

Knyoum: aku, saya
Yerng: kami, kita
Lohk: hang (jantan)
Lohk sreiy: awak (pompuan)
Kei: mereka
Kwoat: ia (untuk benda n haiwan saja)

--------------------------------------------
Khnyoum moak pii ...
Saya mai dari ...

moak: mari
pii: dari

malezii: malaysia
jen: china, cina
jepon, jibun: jepun
srok khmai: tanah khmer, kemboja
prateh thai: negara thailand
amreka: amerika

Lohk twe keah euy?
Hang dok kerja apa?

twe keah: kerja

Khnyoum jea ....
Sa adalah ...

kru bong riean: guru sekolah
kru beit: doktor
teahearn: askar
teahearn jierng terk: kelasi

-------------------------------------
1 muy
2 pheii
3 bey
4 buon
5 phram

6 phram muy
7 phram pheii
8 phram baiy
9 phram bey
10 dhoup   

------------------------------------------------
Tanya khabar camna plak? Ha, ni dia... Ringkas gitu.

Sokh sabaai dtei?

Sihat ka?

baht ya (lelaki)
cha ya (pempuan)

-------------------


soum tout, chuay khnyoum ban dtey?
mintak mahap, tulong aku buleh dak?

soum tout mahap, excuse-me
chuay tulong
khnyoum aku, saya
ban bleh
dtey dak, tak, partikel masa tanya untuk sesuatu atau minta sesuatu, cam BM ja


-----------------------------


Kalu nak ucap terima kasih, kita kata apa?

katalah...

aaw khunn

jawabnya, plak...

meun euy dteiy

vokab kita...

aaw khunn trima kasih, thank you
meun euy dteiy sama-sama, you're welcome

-------------------------------

Khnyoum choul cheit nyaam baai
aku suka makan nasik

choul cheit suka, gemar
nyaam makan
baai nasik

Camna lak nak cakap suka makan benda lain? Korang ganti ja perkataan baai tu dengan perkataan lain...

contoh:

treiy ikan
swaaiy mangga
-----------------------------------------


Kata larh sorang pak cik ni datang minom2 petang kat kedai, kita tanya...

pouk, chong peuk aai?
bapak, nak minum apa?

jawab ler orang tua tu...

peuk kahfe
minom kopi

vokab bagi kata kerja

chong hendak, mahu
peuk minom

lain2 perkataan untuk minuman...

teuk air
teuk groyi soda air soda
taih teh
teuk dauh gouw air susu
bea beer


---------------------------


Khnyoum choung bahrn lahrn
Aku mahukan sebuah kereta

choung hendak, mahu
bahrn biasanya diletakkan sblom satu kata nama bagi struktur ayat gini
lahrn kereta

vokab tambahan

koung beskal
pteah umah
louiy duit
nealikah jam

3 comments:

  1. Login & Daftar Jika anda Ingin menang mudah permainan Lolipoker online dan mendapatkan jackpot, yang perlu anda lakukan adalah anda menemukan dan memainkan game Poker Aman & mudah indonesia terbaik. Dengan cara tersebut maka anda mempunyai kesempatan untuk meraih kemenangan. Ayo! Tentang Lolipoker mainkan mesin Poker dengan RTP yang tinggi dan pilih provider dan agen poker resmi yang tepat. Provider poker yang mempunyai RTP dan jackpot judi poker terbesar sehingga kesempatan menang anda semakin besar. Kontak Lolipoker

    ReplyDelete